Kauppayrtinpoimijakoulutus

Seuraava keväinen koulutus järjestetään keväällä 2022

Tiesitkö, että jos myyt suoraan asiakkaille tai käytät myyntiin valmistamassasi ruoassa, vaikkapa kahvilassasi, villiyrttejä, sinulla tulisi olla kauppayrtinpoimijakortti/yrtinpoimijakortti, jotta käyttämäsi kasvit olisivat asiakkaille turvallisia. Vastuu tarjoamiesi yrttien turvallisuudesta on sinulla myyjänä ja sen jälkeen kerääjällä.

Molempiin yrtinpoimijoiden kahden päivän koulutuskokonaisuuteen oma ilmoittautumisensa, joten voit valita itsellesi sopivan kokonaisuuden tai ottaa molemmat kaksi kokonaisuutta ohjelmistoosi. Poimijakortin kasvimerkinnät määräytyvät sen mukaan mihin osallistut. Poimijakorttiin tulee noin neljä merkintää/kurssipäivä.

Valitse seuraavista kurssikokonaisuuksista omasi:

pv 1 ja pv 2 toukokuussa

Poimijakoulutuksen ensimmäisenä päivänä opettelemme kevään ensiyrttejä. Päivä koostuu aamupäivän yleisteoriaosuudesta, puolen tunnin lounastauosta, iltapäivän yrttiteoriaosuudesta lounaan jälkeen, noin kahden tunnin maasto-osuudesta ja tentistä. Kasvien löydettävyys riippuu paljolti kevään sääolosuhteista, siksi kasvit, joita ensimmäisellä kerralla opettelemme voivat vaihdella. Huomioi tämä. Kasveina ensimmäisessä kurssipäivässä mm. voikukka, vuohenputki, pihlaja, koivu, nokkonen ja maitohorsma.

Toisena koulutuspäivänä jatkamme kevätyrttien etsiskelyä. Päivä koostuu aamupäivän yleisteoriaosuudesta, puolen tunnin lounastauosta, iltapäivän yrttiteoriaosuudesta lounaan jälkeen, noin kahden tunnin maasto-osuudesta ja tentistä. Kasvien löydettävyys riippuu paljolti kevään sääolosuhteista, siksi kasvit, joita toisella kerralla opettelemme voivat vaihdella. Huomioi tämä. Kasveina toisessa kurssipäivässä mm. mänty, kuusi, siankärsämö, kataja ja mustikka.

pv 3 ja 4 kesäkuussa

Kolmannella kerralla teemme kesäisiä löytöjä. Päivä koostuu aamupäivän yleisteoriaosuudesta, puolen tunnin lounastauosta, iltapäivän yrttiteoriaosuudesta lounaan jälkeen, noin kahden tunnin maasto-osuudesta ja tentistä. Kasvien löydettävyys riippuu paljolti kevään sääolosuhteista, siksi kasvit, joita kolmannella kerralla opettelemme voivat vaihdella. Huomioi tämä. Kasveina kolmannessa kurssipäivässä mm. poimulehti, vadelma, pyöreälehtikihokki, mustaherukka, mesiangervo ja suopursu.

Keskikesän saapuessa yrttivalikoimammekin muuttuu erilaiseksi, teemme mm. teeyrttilöytöjä. Päivä koostuu aamupäivän yleisteoriaosuudesta, puolen tunnin lounastauosta, iltapäivän yrttiteoriaosuudesta lounaan jälkeen, noin kahden tunnin maasto-osuudesta ja tentistä. Kasvien löydettävyys riippuu paljolti sääolosuhteista, siksi kasvit, joita neljännellä kerralla opettelemme voivat vaihdella. Huomioi tämä. Kasveina neljännessä kurssipäivässä mm. puna-apila, valkoapila, ahomansikka, kanerva, sianpuolukka ja puolukka.

Toteutuspaikka: Hyvinvointihotelli Forssan Luppo, Kutomonkuja 2 A 1, 2 krs, 30100 Forssa
Kesto: 6 h/kurssipäivä, yht 12 h kurssikokonaisuus.
Ryhmäkoko: 5-10 hlö.
Soveltuvuus: Soveltuu kaikille, myös esteettömästi.
Saatavuus: Toukokuu-kesäkuu.
Hinta: Alustava hinta kahden hengen huoneissa 229€/hlö/kurssikokonaisuus 2 pv.

Kurssimaksu laskutetaan osallistujilta ilmoittautumisen yhteydessä. Kurssi-ilmoittautumiset ovat sitovia. Osallistumisperuutuksen voi tehdä viimeistään seitsemän vuorokautta ennen kurssipäivää, tällöin kurssimaksusta voidaan palauttaa 70%. Lue ilmoittautumisen yhteydessä peruutus- ja maksuehdot. Tämä sen vuoksi, että kurssille voi olla enemmän tulijoita kuin paikkoja on tarjolla, näin voimme mahdollisesti luovuttaa kurssipaikkasi toiselle halukkaalle.

Palvelukieli: suomi
Hinta sisältää: Kahden päivän eli 12 h koulutuksen, kahvin/teen sekä ruokailun molempina päivinä, majoituksen yhdeksi yöksi aamiaisella yhden tai kahden hengen huoneissa, saunan

Koulutuksen tavoitteet

Kauppayrttineuvoja/yrttineuvoja kouluttaa kauppayrtinpoimijat/yrtinpoimijat varmuudella tunnistamaan kerättävät yrtit, keräämään kaupan laatuvaatimukset täyttävää tavaraa ja käsittelemään yrtit kaupan edellyttämällä tavalla. Kerättävien yrttien tulee olla niin tasalaatuisia, kuin ne olisivat yhdeltä poimijalta. Koulutus antaa osallistujalle tiedot ja taidot toimia yrtinpoimijana kaupallisessa tarkoituksessa. Poimija voi poimia yrttejä tilauksesta yrityksille jatkojalostukseen tai jalostaa itse yrteistä tuotteita tai myydä yrttejä eteenpäin esimerkiksi ravintoloille.

Tavoitteisiin sisältyvät teemat ja ydinsisällöt: koulutuksen ja yrttien käytön perusteet, yrttien tunnistaminen, myrkylliset kasvit, yrttien keruutekniikat, yrttien käsittely, yrttikauppa ja lainsäädäntö sekä poimijan asema

Koulutuksen toteutus

Koulutus toteutetaan kahtena kahden päivän kokonaisuutena. Opiskelija voi osallistua yhteen tai molempiin kokonaisuuksiin. Molempiin kurssikokonaisuuksiin tulee ilmoittautua erikseen. Koulutus toteutetaan kuusi (6) tuntia kestävinä lähikoulutuspäivinä. Koulutus tapahtuu osittain maastossa, joten mukaan tarvitaan maastokelpoinen vaatteet, kuten ulkoiluvaatteet ja kumisaappaat tai ulkoilukengät. Osa koulutuksesta toteutetaan sisätiloissa luentotyyppisenä koulutuksena. Kurssipäivän päätteeksi osallistujat tekevät kasvitunnistuskokeen ja sen läpäistyään osallistuja saa kauppayrtinpoimijakortin ja siihen merkinnät osaamistaan kasveista. Kerätäkseen villiyrttejä kaupalliseen tarkoitukseen poimijalla tulisi olla poimijakortti. Poimija saa poimia kaupallisesti vain poimijakorttiin merkittyjä yrttejä. Poimijakortti on voimassa suorituspäivämäärästä eteenpäin. Koulutettavien kasvien tulee olla parhaassa keruuvaiheessa kurssiaikana, joten saman ajankohdan kurssien kasvivalikoima voi vaihdella riippuen kevään kasvuolosuhteista.

Ilmoittautuminen

Koulutukseen ilmoittautuminen on päättynyt vuodelta 2021. Seuraava ilmoittautuminen alkaa helmikuussa 2022.