Ajankohtaista

Kuin sieniä sateella! Syksy on sienestyksen aikaa. Lähdetään metsään ja etsitään mitä erilaisempia sieniä, joita syksyn sateet ovat nostaneet maasta iloksemme ja hyödyksemme. Tutkitaan ja tunnistetaan sienten joukosta syötäväksi kelpaavat ruokasienet, kuten erilaiset rouskut ja haperot, tatit ja keltavahverot, mustatorvisienet ja kehnäsienet. Mitä milläkin sieniretkellä ajankohdan ja maaston mukaan eteemme tunnistettavaksi löytyykään. Tunnistamme myös löytöjemme pohjalta myrkyllisiksi tiedetyt sienet, kuten kärpässienet tai seitikit. Nämäkin sen mukaan mitä löydämme. Sieniretken jälkeen olet luultavasti varmempi lähtemään itse sienestämään ja valmistamaan sienistä maittavaa syksyn sesonkiruokaa tai kuivaamaan niitä talven vitamiinivarastoiksi. Taatusti sienimetsässä on myös hauskaa!

Sienestysretki:

La 18.9. klo 15-17 Liesjärven kansallispuistossa, Korteniemen perinnetilan läheisyydessä

Ti 21.9. klo 17-19 Liesjärven kansallispuistossa, Korteniemen perinnetilan läheisyydessä

Retkille voit varata paikkasi ja ilmoittautua soittamalla 050 4619629. Pääset varaamaan paikkasi myös Doerz -palvelun linkin kautta helposti.

Elämyksellinen Torronsuon kansallispuisto. Lumoudu suon tarinoista! Elämyksellinen Torronsuon kansallispuiston kävely toteutetaan verkkaisella vauhdilla oppaan kertomusten saattelemana upeissa suomaisemissa. Tarinoita suosta, sen synnystä ja muodostumisesta sekä historiasta. Suon asukkaista ja asukeista, käytöstä ja siihen liittyvistä uskomuksista ja perinteistä. Suon ainutlaatuisesta kasvillisuudesta ja tyypillisten kasvien, kuten rahkasammalen tai lakan erityisyydestä. Tarinoidessa aika kuluu ja kävelyyn voi mennä puolentoista tunnin sijaan myös kaksikin tuntia, joten varaudu rautakautiseen aikakäsitykseen ja ajan kulun seuraamiseen ennemmin auringosta kuin kellosta. Varustaudu kiireettömyyden lisäksi ja avaralla mielellä ja tarkoilla aisteilla kuuntelemaan, katselemaan ja tuntemaan omaa historiaasi.

Torronsuon elämysretki:

Tällä hetkellä ei päivättyjä opastuksia Torronsuon elämysretkelle.

Elämyksellinen Torronsuo 10 km. Lumoudu suon tarinoista! Elämyksellinen Torronsuon kansallispuiston kävely toteutetaan verkkaisella vauhdilla oppaan kertomusten saattelemana upeissa suomaisemissa. Tarinoita suosta, sen synnystä ja muodostumisesta sekä historiasta. Suon asukkaista ja asukeista, käytöstä ja siihen liittyvistä uskomuksista ja perinteistä. Suon ainutlaatuisesta kasvillisuudesta ja tyypillisten kasvien, kuten rahkasammalen tai lakan erityisyydestä. Tarinoidessa aika kuluu ja kävelyyn voi mennä aikaa, joten varaudu rautakautiseen aikakäsitykseen ja ajan kulun seuraamiseen ennemmin auringosta kuin kellosta. Varustaudu kiireettömyyden lisäksi ja avaralla mielellä ja tarkoilla aisteilla kuuntelemaan, katselemaan ja tuntemaan omaa historiaasi.

Elämyksellinen Torronsuo 10 km:

Tekemistä, näkemistä ja kokemista syyslomallesi!

La 16.10. klo 14-18 Torronsuo, Kiljamon parkkipaikka

Su 17.10. klo 14-18 Torronsuo, Kiljamon parkkipaikka

Ti 19.10. klo 14-18 Torronsuo, Kiljamon parkkipaikka

To 21.10. klo 14-18 Torronsuo, Kiljamon parkkipaikka

La 23.10. klo 14-18 Torronsuo, Kiljamon parkkipaikka

Luontovalmentajakoulutukset

Luontovalmentajakoulutuksiin haetaan opiskelijoita aloittamaan omien luontotietämysten syventämistä Hyvinvointikonsepti Lupon rekisteröidyn koulutuspolun sisältöjen mukaisesti ja osaavien luonto- ja matkailualan ammattilaisten ohjaamana. Tarkoitus oli aloittaa syyskuuss 2021, mutta aloitammekin koulutuksemme alkuvuodesta 2022. Kysy rohkeasti lisää soittamalla 050 4619629.

Lue lisää: https://hotelliluppo.fi/yksityiset/luontovalmentaja-pt/ ja https://hotelliluppo.fi/yksityiset/luontovalmentaja-sote/