Kauppayrtinpoimijakoulutus

Seuraava koulutus:

Emme järjestä enää päivättyjä, kaikille avoimia koulutuksia kaudella 2024. Kysy koulutusta omiin tarpeisiisi ja omalle ryhmällesi tai työporukallesi sähköpostitse ja pyydä tarjous: tarja@vihreattassut.fi .

Varaa paikkasi kauden KYP-kursseille!

Tiesitkö, että jos myyt suoraan asiakkaille tai käytät myyntiin valmistamassasi ruoassa, vaikkapa kahvilassasi, villiyrttejä, sinulla tulisi olla kauppayrtinpoimijakortti/yrtinpoimijakortti, jotta käyttämäsi kasvit olisivat asiakkaille turvallisia. Vastuu tarjoamiesi yrttien turvallisuudesta on sinulla myyjänä ja sen jälkeen kerääjällä.

Päivät 1 ja 2 Kevään yrtit -kokonaisuus

Poimijakoulutuksen ensimmäisenä päivänä opettelemme kevään ensiyrttejä. Päivä koostuu aamupäivän yleisteoriaosuudesta, puolen tunnin lounastauosta, iltapäivän yrttiteoriaosuudesta lounaan jälkeen, noin kahden tunnin maasto-osuudesta ja tentistä. Kasvien löydettävyys riippuu paljolti kevään sääolosuhteista, siksi kasvit, joita opettelemme voivat vaihdella. Huomioi tämä. Kasveina ensimmäisessä kurssipäivässä mm. voikukka, vuohenputki, pihlaja, koivu, nokkonen ja maitohorsma.

Toisena koulutuspäivänä jatkamme kevätyrttien etsiskelyä. Päivä koostuu aamupäivän yleisteoriaosuudesta, puolen tunnin lounastauosta, iltapäivän yrttiteoriaosuudesta lounaan jälkeen, noin kahden tunnin maasto-osuudesta ja tentistä. Kasvien löydettävyys riippuu paljolti kevään sääolosuhteista, siksi kasvit, joita opettelemme voivat vaihdella. Huomioi tämä. Kasveina toisessa kurssipäivässä mm. mänty, kuusi, siankärsämö, kataja ja mustikka.

Päivät 3 ja 4 Kesän yrtit -kokonaisuus

Kolmannella kerralla teemme kesäisiä löytöjä. Päivä koostuu aamupäivän yleisteoriaosuudesta, puolen tunnin lounastauosta, iltapäivän yrttiteoriaosuudesta lounaan jälkeen, noin kahden tunnin maasto-osuudesta ja tentistä. Kasvien löydettävyys riippuu paljolti kevään sääolosuhteista, siksi kasvit, joita opettelemme voivat vaihdella. Huomioi tämä. Kasveina kolmannessa kurssipäivässä mm. poimulehti, vadelma, pyöreälehtikihokki, mustaherukka, mesiangervo ja suopursu.

Keskikesän saapuessa yrttivalikoimammekin muuttuu erilaiseksi, teemme mm. teeyrttilöytöjä. Päivä koostuu aamupäivän yleisteoriaosuudesta, puolen tunnin lounastauosta, iltapäivän yrttiteoriaosuudesta lounaan jälkeen, noin kahden tunnin maasto-osuudesta ja tentistä. Kasvien löydettävyys riippuu paljolti sääolosuhteista, siksi kasvit, joita opettelemme voivat vaihdella. Huomioi tämä. Kasveina neljännessä kurssipäivässä mm. puna-apila, valkoapila, ahomansikka, kanerva, sianpuolukka ja puolukka.

Toteutuspaikka: Avoin, yleensä tilaajan paikka
Kesto: 6 h/kurssipäivä, yht. 12 h kurssikokonaisuus.
Ryhmäkoko: 5-10 hlö.
Soveltuvuus: Soveltuu kaikille vähintään 18 vuotiaille.
Saatavuus: Toukokuu-kesäkuu.
Hinta: Hinta tarjouksen mukaan ryhmälle.

Koulutuksen tavoitteet

Kauppayrttineuvoja/yrttineuvoja kouluttaa kauppayrtinpoimijat/yrtinpoimijat varmuudella tunnistamaan kerättävät yrtit, keräämään kaupan laatuvaatimukset täyttävää tavaraa ja käsittelemään yrtit kaupan edellyttämällä tavalla. Kerättävien yrttien tulee olla niin tasalaatuisia, kuin ne olisivat yhdeltä poimijalta. Koulutus antaa osallistujalle tiedot ja taidot toimia yrtinpoimijana kaupallisessa tarkoituksessa. Poimija voi poimia yrttejä tilauksesta yrityksille jatkojalostukseen tai jalostaa itse yrteistä tuotteita tai myydä yrttejä eteenpäin esimerkiksi ravintoloille.

Tavoitteisiin sisältyvät teemat ja ydinsisällöt: koulutuksen ja yrttien käytön perusteet, yrttien tunnistaminen, myrkylliset kasvit, yrttien keruutekniikat, yrttien käsittely, yrttikauppa ja lainsäädäntö sekä poimijan asema

Koulutuksen toteutus

Koulutus toteutetaan vähintään kahden päivän kokonaisuutena. Koulutus toteutetaan kuusi (6) tuntia kestävinä lähikoulutuspäivinä. Koulutus tapahtuu osittain maastossa, joten mukaan tarvitaan maastokelpoinen vaatteet, kuten ulkoiluvaatteet ja kumisaappaat tai ulkoilukengät. Osa koulutuksesta toteutetaan sisätiloissa luentotyyppisenä koulutuksena. Kurssipäivän päätteeksi osallistujat tekevät kasvitunnistuskokeen ja sen läpäistyään osallistuja saa kauppayrtinpoimijakortin ja siihen merkinnät osaamistaan kasveista. Kerätäkseen villiyrttejä kaupalliseen tarkoitukseen poimijalla tulisi olla poimijakortti. Poimija saa poimia kaupallisesti vain poimijakorttiin merkittyjä yrttejä. Poimijakortti on voimassa suorituspäivämäärästä eteenpäin. Koulutettavien kasvien tulee olla parhaassa keruuvaiheessa kurssiaikana, joten saman ajankohdan kurssien kasvivalikoima voi vaihdella riippuen kevään kasvuolosuhteista.